آماری که تصور واقعی بودن آن نه تنها راحت نیست بلکه خیلی هم سخت است / رابطه بی تدبیری برای امیدآفرینی

در خبر های ۲۴ شبکه تهران که دقایقی پیش منتشر شد از ذوق شنیدن مطالب جدیدی از پروژه راه آهن قزوین – آستارا ، توجه و دقت بیشتری به خرج دادم و علت آن هم اهمیت راه اندازی این مسیر برای توسعه روابط تجاری و تقویت کریدور شمال- جنوب که بعد از نزدیک به ۱۱ سال از شروع آن گذشته است و از  ۳ سال قبل قرار است راه اندازی شود .

وعده های محقق نشده در راه اندازی این مسیر در سال ۱۳۹۴ و عدم تحقق آن در سال ۹۵ ، با خبر امشب ناامیدی در راه اندازی در ۹۶ را هم ورق زد و امیدوارم مانند راه اندازی های زمستان ۱۳۹۱ و بهار ۱۳۹۲ پروژه ها و مسیر های ریلی نباشد .

نگرانی امشب  ۲  محور اساسی دارد که موضوع را کمی به ” دروغ شاخدار ”  در ذهن هدایت می کند .

مطلب اول اینکه طبق گزارش مسئولین محترم استانی بیش از ۹۷ % از زیر سازی پروژه و ریل گذاری آن صورت گرفته است و سوال این است که از تاریخ ۳ شهریور سالجاری که ۱۳۵ روز می گذرد چرا ۲ درصد عقب گرد داشته است ؟ و آیا این ۲ درصد را جمع آوری و تغییر مسیر بوده است .
ان شاالله که اینطور نباشد که زیانبار است و خداکند که فقط در تهیه گزارش ها  اشتباه صورت گرفته است .

 

Image result for ‫خط آهن قزوین رشت ویکی پدیا‬‎

 

مطلب دوم در مورد رقم اعلامی خبرنگار و گوینده تلویزیونی می باشد که اعلام کرد با بهره برداری این مسیر سالانه ۹۰ میلیون تن کالا جابجائی و ترانزیت خواهد شد و ۳ میلیون مسافر .

وقتی این عدد را می شنویم ، خوشحال می شویم هزینه پروژه کمتر از ۲ سال مستهلک خواهد شد چرا که به ازاء درآمد ترانزتی هر تن بیش از ۳۰ دلار ، ۲۷۰ میلیون دلار در سال درآمد و . . . .

ولی آیا واقعا این عدد درست است یا مانند مطلب اول و میزان پیشرفت پروژه اشتباه سهوی صورت گرفته است و گوینده شمارش بلد نبوده است .
با تقسیم عدد ۹۰ میلیون تن در سال به ۳۶۵ روز سال متوجه جابجائی ۲۴۶ هزار و ۵۷۵ تن کالا در روز خواهیم شد و اگر این عدد را به ازاء هر واگن متوسط ۵۵ تن محاسبه کنیم میشود روزانه ۴۴۸۳ واگن .

و سوالات پی در پی که آیا به این میزان واگن تجهیز شده است یعنی بیش از ۸۰ هزار واگن برای مسیر جدید ؟؟؟

و دقت در این موضوع با توجه  به کسری ۵۰ هزار واگن  موجود در ناوگان کشور قابل تامل است و آیا برای بهره برداری آن ، چه تدبیری اندیشیده شده است ؟ و آیا این سرمایه گذاری نیز فاقد شرایط بهره وری و . . . . خواهد شد ؟

نکته بسیار مهمتر اینکه با این آمار بیش از ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو جدید باید ساخته شود و یا خریداری و واردات شود . آیا این موضوع هم . . . .

راستی .  . .؟ برای مدیریت ترافیک این میزان واگن چه تدبیری اندیشیده شده است ؟ تردد بیش از ۱۸۰ رام قطار در روز یعنی هر ساعت ۷ رام قطار با ۲۵ واگن که حتی اگر ۵۰ واگنه سیر داده شود ، میشود هر ساعت ۳٫۵ رام قطار یعنی هر ۱۶ دقیقه یک رام قطار .

آیا باید منتظر فاجعه مشابه قطار تبریز – مشهد باشیم .

تازه قطار های مسافری ( ۳ میلیون مسافر در سال ) این مسیر اصلا محاسبه نشده است .

چرا برخی تلاش دارند تا علی برکت الله را با ناامیدی همراه کنند ؟

علی رضوانی زاده

دی ۱۸, ۱۳۹۶


نظرات بسته شده است



استفاده از کلیه مطالب پایگاه اطلاع رسانی علی رضوانی زاده با ذکر منبع بلامانع و در غیر این صورت مجاز نمی باشد.